تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی

تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ساید بای ساید. کنوود، بوش، دوو، سامسونگ، ال جی، زیمنس، ایندزیت، ارج، آبسال

تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی

تعمیر ماشین لباسشویی، تعمیر ساید بای ساید. کنوود، بوش، دوو، سامسونگ، ال جی، زیمنس، ایندزیت، ارج، آبسال

چگونه یخچال بخریم؟

چگونه یخچال بخریم

 

یخچال ها انواع مختلفی دارند. معمولی، ساید بای ساید، بدون برفک، فریزر بالا، فریزر پایین، کشویی، طبقه ای، دارای آب سرد کن و یخساز و ... هر کس می بایست بنا به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب نماید. در این قسمت نکاتی وجود دارد که با توجه به آن می توانید یخچال مناسبی را برای خانه خود انتخاب کنید.

 

به طول، عرض، و ارتفاع یخچال دقت کنید و محل قرار دادن آن در منزل خود را معین نمایید . ببینید که آیا یخچالی که قصد خرید آنرا دارید در منطقه مورد نظر جای می گیرد یا خیر. همچنین دقت داشته باشید که بهتر است یخچال از طرفین و از قسمت بالا نیز چند سانتی متری با دیوار و سایر وسایل فاصله داشته باشد.

 

سپس باید به این نکته دقت کنید که می خواهید درب را از کدام طرف باز کنید و آیا به اندازه کافی فضا برای باز و بسته شدن آن وجود دارد یا خیر. اگر به یخساز و آب سرد کن هم نیاز دارید ببینید که طرز استفاده آن چگونه است. برخی از یخسازها داخل فریزر و برخی دیگر روی درب آن نصب می شوند. در مورد آب سرد کن هم برخی از یخچال ها دارای تانک های آب هستند که می بایست آنها را به صورت دستی آب کنید اما برای راحتی بیشتر بهتر است از انواعی خریداری کنید که آب سرد کن به صورت اتوماتیک به شیر آب وصل می شود. البته این نوع امکانات نیازمند پرداخت هزینه های بالانری نیز هستند. در ضمن به برچسب انرژی یخچال دقت کنید. مصرف برق برخی از یخچالها بسیار بالا بوده و ممکن است هزینه برق خانگی شما بالا برده شود.



بیشتر بخوانید :  بهترین یخچال‌های بازار با قیمت بیش از ۷ میلیون تومان


 

گاز های مورد استفاده در یخچال سازی (گاز های مبرد - سرما زا)

در یخچال های اولیه از گاز آمونیاک NH3 استفاده می شد ولیکن از آنجا که این گاز سمی بوده ودر بر خورد با اعضای بدن بالاخص چشم عوارض ناگواری را ایجاد می سازد و همچنین در ترکیب با رطوبت اثر بسیار مخربی را بر روی فلزاتی چون مس و آلمینیوم گذارده و خاصیت انفجاری دارد و...به جمیع علل مذکور به تدریج کنار گذارده شد و گازهای فریون جانشین آن شد.در انواع یخچال های موجود در بازار از گاز فریون 12 استفاده می شودفریون 12 (ccl2f2 )در ترکیب با هوا بی بو بوده و بر روی فلزات (حتی در ترکیب با رطوبت ) اثر مخربی بجای نمی گذارد و سمی نیست. در مناطقی که دمای هوا در حدود 60 درجه سانتی گراد است این گاز سرما سازی بسیار عالی داشته ودر برابر شعله قابل اشتعال نیست.علیرغم محاسن مذکور استفاده از فریون 12در مقایسه با آمونیاک مقرون بصرفه نبوده و حجم زیادی را نسبت به آمونیاک (در تامین سرما) اشغال می سازد.معایب فوق از ارزش فریون نمی کاهد،اما پیرو آخرین بر رسی های بعمل آمده فریون ها در تخریب لایه اوزون و ایجاد حالت گلخانه ای در جو بسیار موثرند از اینرو دانشمندان تمام مساعی خویش را بکار گرفتند تا جانشینی مناسب برای فریون ها بیابند.در حال حاضر گاز مورد استفاده در یخچال سازی R134A می باشد. فریون مخصوص کولر های گازی فریون 22 (CHCLF2 ) است . از آنجا که این فریون دارای هیدروژن است،اثر تخریبی آن در لایه اوزون بمراتب کمتر از فریون 11 و 12 است.


 

چگونگی تولید سرما در یخچال


در تولید سرما از دو ویژگی مهم گاز ها استفاده می شود. 1-گازها تحت اثر فشار زیاد بحالت مایع در آمده ودر این تغییر حالت،درجه حرارت گاز افزایش می یابد. 2- اگر گاز مایع در محیطی باز تر از محیط قبلی قرار گیرد. بحالت فوران در آمده ،تبخیر شده و دمای آن شدیدا" کاهش می یابد.بنابر این بصورت یک سرما ساز مورد استفاده قرار می گیرد. حال با توجه به این دو ویژگی به شرح سرما سازی در یخچال می پردازیم. با بکار افتادن کمپرسور پیستون مرتبا"گاز را از طریق لوله بر گشت می مکد و با فشار وارد لوله رفت می کند.فشار وارده بر گاز ،حرارتش را افزایش می دهد.بمنظور کاستن از حرارت گاز آن را وارد رادیاتور می کنند ودر آن جا مقداری از حرارت گاز کاسته می شود.سپس با عبور از فیلتر (درایر)کاملا" خشک می شود و چون لوله خروجی درایر و پس از آن سطح مقطع لوله مویی بسیار کم است گاز تحت فشار زیادی قرار گرفته و همانگونه که قبلا" ذکر شد بر اثر این فشار بحالت مایع در می آید و حرارتش نیز افزایش می یابد.با عبور از لوله مویی ، وارد لوله های اواپریتور (جای یخ) می شود ودر آن جا که سطح مقطع جدید به مراتب بیشتر از سطح مقطع لوله مویی است شروع به فوران نموده و تولید سرما میکند،فشار کمپرسور گاز را از اواپریتور عبور داده و خروجی اواپریتور توسط لوله ای مسی یا آهنی به لوله برگشت یخچال می رسد و مجددا"... گفتیم که براثر ازدیاد فشار در لوله مویی حرارت گاز افزایش می یابد . اگر حرارت بطریقی از گاز سلب نشود ،سرماسازی در اواپریتور کیفیت مطلوبی نخواهد داشت بهمین منظور معمولا"کار خانجات سازنده لوله بر گشت اواپریتور که حاوی گاز سرد است را به لوله رفت لوله مویی که حاوی گاز گرم است جوش می دهند تا گاز گرم لوله مویی در حرکت بطرف اواپریتور در مجاورت بر گشت گاز سرد از اواپریتور سرد شود واز دمای آن کاسته شود.


بعضی از کارخانجات بمنظور بهره وری بیشتر از برگشت گاز سرد،لوله مویی را از درون آن عبور داده و به اواپریتور می رسانند. بدین ترتیب گاز مایع شده گرم قبل از رسیدن به اواپریتور کاملا" سرد میشود ودر جای یخی حد اکثر راندمان را ارائه خواهد داد. هر گاه سرمای ایجاد شده در اواپریتور بحد تنظیم شده در ترموستات برسد ، براثر انقباض فانوسک درون ترموستات برق کمپرسور قطع شده و عمل سرما سازی متوقف می شود .دمای محفظه یخچال معمولا" بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد ،اواپریتور در حدود 15 درجه زیرصفر است.


ذوب برفک در یخچال (دیفراست):با باز شدن درب یخچال مقداری از هوای گرم محیط وارد یخچال شده و بر اواپریتور قطرات آب را بوجود می آورد . بمرور قطرات آب بوجود آمده ، توده های عظیم یخ یا بعبارت دیگر برفک را ایجاد می سازد که بوسیله آن ها عمل سرما سازی مختل می شود از اینرو لازم است در فواصل زمانی معین نسبت به ذوب برفک ها اقدام شود. در اکثر یخچال ها برای نائل آمدن به این منظور تدبیری اندیشیده نشده و تنها راه ذوب برفک ها ،باز گذاشتن درب یخچال است که در اینحالت برق آن از مدار قطع می شود. روش دیگر استفاده از چند لایه سیم المنت است که بدور اواپریتور پیچیده می شود .هر گاه ذوب برفک ضروری به نظر آمد،باقرار دادن ترموستات در وضعیت مخصوص ذوب برفک ،المنت تولید گرما نموده ویخ های زائد را از میان می برد.


البته اشکال دیگری از ذوب برفک نیز بکار گرفته شده که امروزه کاربرد کمتری دارد . بعنوان مثال می توان نوع دیفراست با شمارش دفعات باز و بسته شدن درب یخچال را نام برد . با قرار دادن کلید مخصوص شمارش زیر درب ،تعداد دفعات باز و بسته شدن درب شمارش شده و بمحض رسیدن تعداد آن به عدد تنظیمی کلید، مدار یخچال برای مدتی قطع می شود .در زمان توقف کمپرسور ،بر اثر افزایش دمای محیط یخچال برفک ها ذوب می شوند. ویا می توان بروش استفاده از تایمر اشاره نمود در این روش پس از زمان معینی تایمر مخصوص عمل نموده و مدار را قطع می سازد . در بعضی از یخچال ها ،تایمر بمحض قطع مدار اصلی ،مدار المنت پیچیده شده بدور اواپریتور را بر قرار نموده تا عمل ذوب برفک با سرعت بیشتری انجام شود.


منبع : بیتوته

8 خطای شایع در ماشین لباس‌شویی که می‌تواند شما را بیمار کند

ماشین لباس‌شویی می‌تواند شما را بیمار کند

 

 

8 خطای شایع در استفاده از ماشین‌لباس‌شویی

 

 

شاید تصور اینکه ماشین لباس‌شویی باعث بروز بیماری‌های آلرژیک یا پوستی بشود، برای‌تان دشوار باشد. اما حقیقت این است که برخی میکروب‌ها و قارچ‌هایی که در اثر استفاده نادرست از ماشین لباس‌شویی، درون آن تولید و تکثیر می‌شوند، قادرند سلامت ما را به خطر بیندازند. این مطلب، نگاهی می‌اندازد به خطاهای هشت‌گانه استفاده از ماشین لباس‌شویی که ممکن است هرکدام از ما مرتکب شویم و سلامت‌مان را به دست‌ خودمان تهدید کنیم....

 


خطای اول:

 

شستن لباس زیر با ماشین لباس‌شویی

 

به گفته دکتر چارلز جبرا، استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا، لباس‌های زیر یکی از اصلی‌ترین منابع انتشار میکروب در فضاهای بسته و مرطوب‌ هستند. به همین دلیل بهتر است که هنگام شستشو با سایر لباس‌ها، درون یک محفظه قرار نگیرند. از طرف دیگر، ممکن است آلودگی بیش از حد البسه دیگر به لباس زیر افراد سرایت کند و موجب تحریک پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی در آنها شود. به عقیده دکتر جبرا، لباس‌های زیر باید با آب کاملا داغ و مواد شوینده شسته و برای خشک شدن زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرند. او همچنین برای پیشگیری از ماندگاری میکروب‌ها در ماشین‌لباس‌شویی توصیه کرد که پس از هر سه یا چهار بار استفاده، یک دور آن را به صورت خالی از لباس و ریختن مواد ضدعفونی‌کننده، روشن کنید.

 

 

خطای دوم:

 

شستن ملحفه‌ها با آب ولرم

 

خیلی‌ها برای حفظ رنگ و رو یا دیرتر کهنه شدن روتختی، روبالشی و ملحفه‌ها، آنها را با دور کند ماشین‌ لباس‌شویی و آب ولرم می‌شویند؛ در حالی که رابرت ویتز، میکروبیولوژیست، این کار را تنها یک آب‌تنی لذت‌بخش برای این‌گونه کالاها می‌داند و می‌گوید: «یکی از بهترین مناطق برای حفظ گرد و غبار و ایجاد آلرژی، روتختی‌ها و روبالشی‌ها هستند، بنابراین همه افراد باید حداقل هر دو هفته یک بار کلیه لوازم خواب‌شان را با آب کاملا داغ و با دور تند ماشین لباس‌شویی بشویند و برای جلوگیری از آلرژی‌زا شدن، آنها را درون خانه و به دور از گرد و غبار محیط بیرون از منزل خشک کنند.»

 

 

خطای سوم:

 

حبس هوا در ماشین لباس‌شویی

 

کپک‌ها به ندرت در محیط‌های خشک تولید می‌شوند اما مناطق مرطوب، جولانگاه‌ تولید و تکثیر انواع کپک‌ها هستند. تماس کپک با لباس‌ها باعث بروز احتقان، خارش چشم‌ها و خس‌خس سینه در افراد می‌شود. این علایم وقتی به صورت شدید‌تر و گسترده‌تر در فرد ظهور می‌کند که او به آسم یا‌ آلرژی هم مبتلا باشد. بنابراین برای جلوگیری از تولید و تکثیر کپک در ماشین‌ لباس‌شویی‌تان، پس از هر بار شستشوی لباس‌ها، درب آن را کاملا باز بگذارید تا هوا و بخار درون‌اش کاملا خارج شود و محیط خشکی درون ماشین به وجود بیاید. رابرت ویتز، خشک کردن لاستیک دور در و حتی محفظه درونی ماشین به وسیله یک دستمال خشک را هم برای جلوگیری از حمله کپک‌ها موثر می‌داند. او حتی پا را از این حد فراتر گذاشته و می‌گوید: «برای اطمینان از نسل‌کشی کپک‌ها باید پس از هر بار استفاده، ماشین لباس‌شویی‌تان را با باد سرد سشوار خشک کنید!»

 

 

ماشین لباس‌شویی می‌تواند شما را بیمار کند

 


بیشتر بخوانید :  چیزهایی که نباید در ماشین لباسشویی شست




خطای چهارم:

 

گذاشتن ماشین لباس‌شویی در یک فضای کوچک

 

کم نیستند افرادی که ماشین لباس‌شویی را درون رخت‌کن حمام، انباری یا حیاط خلوت سقف‌دار قرار می‌دهند و نمی‌دانند که با این کار چه خیانتی به خود و اعضای خانواده‌شان می‌کنند! ماشین لباس‌شویی باید در یک محیط باز مثل آشپزخانه قرار گیرد تا بتوان بعد از اتمام کار، قدری پنجره‌ را باز گذاشت تا هوا و بخار متصاعد شده از آن، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها به وجود نیاورد. قرار دادن ماشین لباس‌شویی در مکانی مثل حمام، باعث تکثیر قارچ‌ها و کپک‌ها و سرایت آنها به لباس‌های داخل حمام، پرده حمام و لوازمی مثل لیف می‌شود و عاقبت این سرایت چیزی نیست جز ابتلا به آلرژی و بیماری‌های پوستی! بنابراین سعی کنید که ماشین لباس‌شویی‌تان را در محیط‌های باز نگهداری کنید و اگر هم قادر به این کار نیستید، حداقل تا ساعاتی پس از اتمام کار شستشو، در حمام، انباری یا خیاط خلوت‌تان را باز بگذارید.

 


خطای پنجم:

 

استفاده از شوینده‌های نامناسب

 

بعضی‌ها به خاطر اینکه پوست دست‌شان نسبت به بعضی شوینده‌ها حساس است، ترجیح می‌دهند لباس‌های‌شان را درون ماشین لباس‌شویی بریزند و این‌طوری از هر نوع شوینده‌ای که دوست داشتند استفاده کنند اما پژوهشگران دانشگاه واشنگتن می‌گویند اگر پوست دست شما نسبت به ماده شوینده خاصی حساسیت دارد، به هیچ‌وجه نباید از آن ماده درون ماشین لباس‌شویی‌تان استفاده کنید زیرا با این کار حساسیت پوستی را به کل بدن‌تان منتقل خواهید کرد. آنها همچنین استفاده از شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های معطر را برای شستن لباس کودکان، نوزادان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب نمی‌دانند. به علاوه، پژوهشگران معتقدند که بهتر است لباس نوزادان هم مانند لباس‌های زیر، با دست و با مواد شوینده ملایم شسته شوند.

 


خطای ششم:

 

رها کردن لباس‌های شسته شده برای مدتی طولانی

 

یکی دیگر از خطاهای نسبتا رایج و بیماری‌زا در مورد ماشین لباس‌شویی، رها کردن لباس‌های شسته‌شده به مدت طولانی درون آن است. در حالی که به عقیده دکتر جبرا، باقی ماندن لباس‌های خیس درون ماشین لباس‌شویی، بیشتر از 30 دقیقه یعنی تولید کپک و باکتری‌های آلرژی‌زا. بنابراین به توصیه وی، تنها زمانی ماشین لباس‌شویی‌تان را روشن کنید که مطمئن باشید در خانه هستید و می‌توانید پس از پایان شستشو، بلافاصله لباس‌ها را از درون آن خارج کرده و پهن کنید.

 

 

خطای هفتم:

 

پرکردن ماشین با لباس‌های کثیف از چند روز قبل

 

این خطا از آن دست اشتباه‌هایی است که اکثر خانم‌ها آن را مرتکب می‌شوند. خانم‌ها معمولا برای جلوی چشم نبودن لباس‌های کثیف، آنها را درون ماشین لباس‌شویی می‌ریزند تا زمانی که ماشین کاملا پر از لباس شد، آن را روشن کنند. غافل از اینکه عرق، رطوبت و آلودگی لباس‌ها می‌توانند زمینه‌ساز تولید انواع میکروب‌ها و رخنه کردن آنها درون لباس‌ها شوند. میکروب‌هایی که در محفظه‌های ریز لباس‌ها رخنه می‌کنند تا در فرصت مناسب شروع به فعالیت‌هایی کنند که موجب ناراحتی‌های پوستی در ما می‌شود.

 

 

خطای هشتم:

 

شستن کفش و لباس‌های گلی با ماشین لباس‌شویی

 

اگر خسته و کوفته از مسافرت یا کوهنوردی برگشته‌اید و حال و حوصله شستن کفش و لباس گلی‌تان را ندارید، بهتر است به جای پرتاب کردن آنها درون ماشین لباس‌شویی، گوشه حیاط یا حمام قرارشان دهید تا خوب خستگی‌تان در برود. میکروب و آلودگی‌های پنهان شده در گل و لای ممکن است تا مدت‌ها درون ماشین‌لباس‌شویی باقی بماند و به سایر لباس‌های‌تان هم نفوذ کند، بنابراین بهتر است لباس‌هایی که گل و کثیفی از سر و کول‌شان بالا می‌رود را با دست بشویید.

 


منبع : بیتوته

 

چیزهایی که نباید در ماشین لباسشویی شست

استفاده های صحیح از ماشین لباسشویی,نحوه استفاده از ماشین لباسشویی


 

جوراب و مایو که مستعد نخکش شدن و پاره شدن هستند را با دست بشویید

 

چه چیزهایی را نباید در ماشین لباسشویی بیندازیم؟

آیا می دانید چه چیزهایی را نباید در ماشین لباسشویی انداخت؟ آیا می دانید انداختن بعضی از لباسها در ماشین لباسشویی باعث آسیب به آن ها می شود؟ آیا می دانید انداختن بعضی از لباس ها در ماشین لباسشویی سلامت ما را تهدید می کند؟

 

اصولی که باید در استفاده از ماشین لباسشویی رعایت کرد

خیلی خوب می شد اگر می توانستیم همه ی لباس های چرک را در ماشین لباسشویی بیندازیم و تمیز تحویل بگیریم اما اصولی وجود دارد که باید آنها را دنبال کنیم تا لباس های مان آسیب نبینند (یا ماشین لباسشویی). بعضی از این اصول را حتما می دانید و رعایت می کنید مثلا چیزهایی که باید با دست شسته شوند مثل جوراب و مایو که مستعد نخکش شدن و پاره شدن هستند. اما چیزهای دیگری هم هستند که ممکن است اطلاع نداشته باشید که نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. مطلب زیر را بخوانید تا بیشتر بدانید !

 

بالش فومی

حرکات ماشین لباسشویی می تواند به بالش های مموری فوم آسیب زده و حتی آنها را تکه تکه کند، پس بالش فومی تان را در لباسشویی نگذارید، مگر اینکه روی برچسب آن قید شده باشد مجاز به این کار هستید. مموری فوم به طور طبیعی ضد آلرژی و مقاوم به مایت های خانگی است و این بالش ها نسبت به بالش های معمولی، مدت بسیار طولانی تری تمیز می مانند.

 

توصیه می کنیم بالش های فومی تان را یک یا دو بار در سال فقط لکه برداری کنید یعنی تنها قسمتی که نیاز به پاکسازی دارد را تمیز کنید. یک راه دیگر هم اینکه؛ اگر روی برچسب بالش توصیه شده که آن را با دست بشویید، آن را در یک تشت بزرگ پُر از آب گذاشته و با پودر بدون رایحه و ضد آلرژی شستشو دهید. بعد از تمیز کردن و آبکشی، به آرامی آن را بچلانید تا آب زیادی از آن خارج شود اما مراقب باشید تغییر شکل ندهد و سپس روی خشک کن یا در مجاورت هوا خشک کنید.


 

بیشتر بخوانید : چطور یک ماشین لباسشویی را تعمیر کنیم



 

هر چیزی که کُرک و موی حیوان روی آن است

جدا کردن مو حیوانات از روز پارچه و لباس واقعا کار سختی است اما انداختن لباسی که موی حیوان خانگی تان به آن چسبیده است، فقط شرایط را بدتر می کند. موی حیوان اگر خیس شود هم بیشتر به لباس می چسبد و هم به مخزن لباسشویی، و حتی ممکن است مسیرهای تخلیه را ببندد و به مرور زمان از کارآیی و عملکرد ماشین لباسشویی تان کم کند. توصیه می کنیم قبل از اینکه لباس یا پارچه ای را موی حیوان به آن چسبیده داخل لباسشویی بیندازید، اول با استفاده از یک رولر پُرزگیر یا نوار چسب موها را جدا کنید. اگر این ابزار را ندارید می توانید دستکشی را خیس کنید و روی لباس بکشید .

 

سوتین

انداختن سوتین در ماشین لباسشویی، ساده ترین و سریع ترین راه ممکن آسیب زدن و نافُرم کردن آن است. نیازی به گفتن نیست که سوتین شل و ول شده هم دیگر قابل استفاده نیست و هم حتی ممکن است در سیلندر یا هم زننده ی ماشین لباسشویی گیر کند.

 

توصیه می کنیم سوتین ها را با دست بشویید؛ این شیوه ی طلایی استاندارد شستن لباس زیر است. از آب سرد و مقداری مایع شوینده ی ملایم که برای الیاف حساس مناسب هستند استفاده کنید. بعد از شستن و آبکشی، به آرامی آن را بچلانید تا آب اضافی اش گرفته شده و به سنگینی آب به بافت و فرم آن آسیب نزند.

 

هر چیزی که لک یا اثری از ماده ی قابل اشتعال دارد

همیشه مواد قابل اشتعال را از ماشین لباسشویی دور نگه دارید مثلا گازوئیل، روغن موتور یا روغن پخت و پز، تینر و الکل، چون خشک کن لباسشویی دشمن لباس شما خواهد شد؛ گرمای زیاد خشک کن می تواند باعث سوختگی لباس شود، حتی ممکن است جرقه بزند و منفجر شود.

 

توصیه می کنیم قسمت مورد نظر را با یک محلول لکه بر مناسب پاکسازی کنید و چند دقیقه صبر کنید. اگر بوی ناشی از لکه برطرف شده بود می توانید لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید. در غیر اینصورت همیشه بهترین کار این است که شستشو با دست و در آب گرم انجام شود، آب گرم به برطرف کردن لکه کمک می کند .

 

یراق دوزی و برودری دوزی شده ها

لباس ها یا پارچه های ظریفی که یراق دوزی، ملیله دوزی یا برودری دوزی شده اند نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند زیرا حرکات ماشین می تواند به این آیتم ها آسیب بزند. پیرایه های حساس و ظریف ممکن است در داخل لباسشویی در تماس با زیپ و دکمه و ... لباس های دیگر پاره و کنده شوند.

 

توصیه می کنیم به همان توصیه ی قدیمی و همیشگی عمل کنید! با دست بشویید. ضمنا برخی از چنین آیتم هایی روی برچسب شان ذکر شده:فقط خشکشویی، در چنین مواردی حتما باید لباس یا پارچه را به یک خشکشویی معتبر بسپارید و از آنها بخواهید قسمت یراق دوزی یا برودری دوزی شده را با فویل بپوشانند تا توسط محلول های شیمیایی در پروسه ی خشکشویی خراب نشوند.

 

آیتم های بسیار بزرگ

اگر می بینید چیزی که می خواهید در لباسشویی بیندازید، فضایی برای حرکت داخل مخزن ندارد این کار را نکنید، چون تمیز نخواهد شد. ضمنا به چرخان لباسشویی نیز آسیب می زند.

 

توصیه می کنیم اگر خودتان امکان شستشویی چیزهای بزرگ را نداردی آنها را به خشکشویی بسپارید.

 

هر چیزی که از پشم و مخمل و کشمیر درست شده

این الیاف طبیعی و حساس مناسبتی با حرکات تند و سابنده ی ماشین لباسشویی ندارند و ممکن است بدفُرم و گوریده و کشیده شوند، حتی تنها با یک بار شستشو! حتی ممکن است آب هم بروند.



بیشتر بخوانید :  دکمه ریست ماشین لباسشویی چیست و چگونه کار می کند؟


 

توصیه می کنیم اگر لباس پشمی شما رنگ ثابتی دارد آن را با دست بشویید. سینک را پُر از آب گرم کنید، شوینده ای ملایم در آن حل کرده و لباس را کاملا در آن فرو ببرید. آن را بچرخانید همه جای آن با کف پوشانده شود. بعد از 10 تا 15 دقیقه آب کف دار را تخلیه کنید. سپس سینک را از آب سرد پُر کنید و لباس را در آن غوطه ور و آبکشی کنید. این لباس ها و پارچه ها را زیر شیر آب آبکشی نکنید چون کف به خوبی از آن خارج نمی شود. آب اضافی آن را بچلانید و در یک حوله بپیچید و سپس روی حوله ی خشک دیگری پهن کنید تا خشک شود.

 

استفاده صحیح از ماشین لباسشویی,نکاتی برای استفاده از ماشین لباسشویی

توصیه می کنیم اگر لباس پشمی شما رنگ ثابتی دارد آن را با دست بشویید

 

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین لباسشویی

1. به ندرت پیش می آید که کپک ها در محیط های خشک تولید و تکثیر شوند اما همواره فضاهای مرطوب، محل مناسبی برای تعولید و تکثیر انواع مختلفی از کپک ها هستند. برخورد این کپک ها با بدن نیز موجب بروز خارش چشم ها، خس خس سینه و احتقان در افراد می شود. این حالت به خصوص در افراد مبتلا به آلرژی گسترده تر خواهد بود. بنابراین برای پیشگیری از تکثیر و تولید کپک ها در ماشین لباسشویی، پس از پایان شست و شو، در آن را به طور کامل باز بگذارید تا بخار و هوای داخلی ماشین به طور کامل خارج شود. علاوه بر آن باید قسمت لاستیکی دور در را هم با دستمال خشک کنید.

 

2. یکی از اشتباهاتی که بیشتر خانم های خانه دار به دلیل مشغله زیاد مرتکب آن می شوند، رها کردن لباس های شسته شده در ماشین بعد از پایان کار شست و شو است. البته این افراد حتما نمی دانند که بیش از 30 دقیقه ماندن لباس های خیس داخل ماشین مساوی است با تولید کپک ها و بسیاری از باکتری های آلرژی زا. بنابراین زمانی که در خانه هستید و فرصت دارید، ماشین لباسشویی را روشن کنید و بعد از پایان شست و شو بدون فاصله، لباس ها را پهن کنید.

 

3. رطوبت، عرق و آلودگی لباس های کثیف موجب تولید میکروب ها و نفوذ آنها داخل لباس ها می شود. بنابراین لباس های نشسته را برای آخر هفته داخل فضای بسته ماشین انباشته نکنید. پر کردن ماشین با لباس های کثیف از خطاهای شایعی است که خانم ها به خصوص آنها که شاغلند بسیار مرتکب می شوند. میکروب ها در محفظه های ریز لباس ها رخنه می کنند و در فرصتی مناسب فعالیتشان را آغاز می کنند و بی آنکه شما ببینید و متوجه شوید، زمینه ساز ایجاد بیماری در شما و خانواده تان می شوند.


منبع : بیتوته

راهنمای خرید بهترین ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی امروزه از تنوع بسیاری برخوردار هستند. این موضوع لزوم آگاهی کافی هنگام خرید را افزایش می‌دهد.

خرید ماشین لباسشویی به دلیل تعدد مدل‌های آن در بازار می‌تواند یکی از سخت‌ترین خریدها باشد؛ اما اگر نیازهای اساسی خود را مشخص کنید و بدانید دقیقا دنبال چه نوع ماشین لباسشویی با چه امکاناتی هستید، کار ساده‌تری را پیش رو خواهید داشت. در این مقاله از زومیت شما را با انواع ماشین‌ لباسشویی و امکانات آن‌ها آشنا می‌کنیم تا انتخاب ساده‌تر و درست‌تری داشته باشید.

ظرفیت و اندازه

اولین شاخصه‌ای که باید به آن توجه داشته باشید ظرفیت ماشین لباسشویی است. باید دستگاهی را انتخاب کنید که ظرفیت آن متناسب با تعداد افراد خانواده باشد. اگر تنها یا با همسر خود زندگی می‌کنید، یک دستگاه با ظرفیت ۵ کیلو جواب‌گوی نیاز شما خواهد بود؛ اما اگر تعداد افراد خانواده‌ی شما بیش از ۳ نفر است باید به فکر دستگاهی با ظرفیت بالای ۷ کیلو باشید. در خانواده‌های سنتی که تعداد اعضای خانواده زیاد است معمولا خرید ماشین لباسشویی با ظرفیت ۹.۵ کیلوگرم امری طبیعی است.

ظرفیت ماشین لباسشویی

نکته‌ی دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که چندوقت یک‌بار قرار است از ماشین لباسشویی خود استفاده کنید. بیشتر مردم معمولا هر روز از ماشین لباسشویی استفاده نمی‌کنند؛ اما دستگاه‌های جدید دارای گزینه‌ای به نام Quick wash یا شستشوی سریع هستند که مناسب استفاده‌ی روزانه هستند. اگر قصد استفاده‌ی روزانه از دستگاه دارید، برای یک فرد مجرد یا یک زوج، دستگاهی با ظرفیت ۵ کیلو کفایت می‌کند. برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر نیز چون در استفاده‌ی روزانه حجم البسه کم‌تر است، ظرفیت ۶.۸ تا ۷ کیلوگرم کافی خواهد بود. جدول زیر شما را در انتخاب درست‌تر ظرفیت ماشین لباسشویی یاری می‌کند.

تعداد اعضای خانوادهظرفیت گنجایش نمونه البسه
 یک یا دو نفر  ۶ کیلوگرم  
  •  دو پیراهن
  •  دو شلوار جین
  •  یک ملحفه
  •  دو حوله‌ی کوچک 
  •  دو روبالشی
 سه نفر ۷ کیلوگرم
  •  سه پیراهن
  •  سه شلوار جین
  •  یک ملحفه
  •  دو حوله‌ی کوچک
  •  دو روبالشی
 چهار نفر ۸ کیلوگرم
  •  چهار پیراهن
  •  سه شلوار جین
  •  یک ملحفه
  •  سه حوله‌ی کوچک 
  •  سه روبالشی
 پنج نفر و بیشتر بالای ۱۰ کیلوگرم  
  •  سه پیراهن
  •  سه شلوار جین
  •  دو ملحفه
  •  شش حوله‌ی کوچک 
  •  شش روبالشی

از لحاظ اندازه، دستگاهی که تهیه می‌کنید باید در قسمتی که در منزل برای آن در نظر گرفته شده جا بگیرد. ماشین‌های لباسشویی عموما ۲۷ اینچی هستند؛ برای نصب درست ماشین لباسشویی باید ۶ اینچ فضا در پشت آن نیز در نظر گرفته شود. چنان‌چه ماشین لباسشویی با درب از بالا را ترجیح می‌دهید باید توجه داشته باشید که پیشخوان یا کابینت مانع باز شدن در آن نشوند. در خصوص دستگاه‌های درب از جلو نیز توجه کنید که درب دستگاه از کدام سمت باز می‌شود؛ چرا که اگر جای قرارگیری دستگاه مثلا کنار دیوار باشد، باز نشدن کامل در باعث دشواری روند ورود و خروج لباس‌ها خواهد شد.

ماشین لباسشویی


همچنین مشاهده نمایید : ۱۲ نکته مهم در خرید لباسشویی

اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک

در ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک کافی است آب و برق دستگاه را وصل کنید، پودر رخت‌شویی را اضافه کنید و دستگاه را تنظیم کنید تا شستشو به صورت خودکار صورت گیرد. در این دستگاه‌ها روند شستشو، آب‌گیری و تخلیه بسته به نیاز صورت می‌گیرد.

در ماشین‌های لباسشویی نیمه‌خودکار، باید شخصا آب را اضافه کنید و اگر دستگاه دوقلو باشد، برای استفاده از خشک‌کن، باید به صورت دستی البسه را از لباسشویی بیرون آورده و در خشک‌کن قرار دهید. تفاوت عمده‌ی دستگاه‌های خودکار و نیمه‌خودکار در تأمین آب آن‌ها است. چنان‌چه در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که با کمبود آب و قطعی گاه و بی‌گاه آب مواجه هستید، لباسشویی تمام‌اتوماتیک ممکن است نتواند به درستی عمل کند. در چنین مواردی بهترین کار تهیه‌ی ماشین لباسشویی نیمه‌اتوماتیک است؛ چرا که آب‌گیری در آن یکباره بوده و مانند مدل اتوماتیک نیاز مداوم به منبع آب ندارد.

نوع ماشین لباسشویی خود را انتخاب کنید

ماشین لباسشویی

به طور کلی دو دسته‌ی اصلی برای ماشین‌های لباسشویی وجود دارد: درب از جلو و درب از بالا

ماشین‌های لباسشویی درب از بالا

این نوع دستگاه‌ها دارای درب ورود خروج البسه در قسمت بالایی دستگاه هستند. معمولا کلیدهای کنترل نیز روی پنل بالایی قرار می‌گیرند؛ اما در برخی مدل‌ها این کلیدها در جلوی دستگاه تعبیه شده‌اند.

ماشین لباسشویی

داخل این نوع دستگاه‌ها محفظه‌ای بزرگ قرار دارد که آب و هم‌زن را در خود جای می‌دهد. وظیفه‌ی هم‌زن به چرخش درآوردن لباس‌ها برای تمیز کردن آن‌ها است. برخی ماشین‌های لباسشویی درب از بالا از نوع HE هستند که به معنی بازدهی بالای این دستگاه‌ها است. این مدل‌ها فاقد هم‌زن بوده و از حرکت‌دهنده برای چرخاندن البسه استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها از چرخش به جای پیچاندن لباس برای تمیزکردن آن استفاده می‌شود و خروجی کار بسیار مشابه دستگاه‌های درب از جلو خواهد بود.

از نکات مثبت دستگاه‌های درب از بالا این است که برای ورود و خروج لباس نیاز به خم شدن ندارید و اگر از مدل‌های بازدهی بالا تهیه کنید ضمن مطلوب بودن میزان تمیزی، آب و انرژی کمتری نسبت به مدل‌های دارای هم‌زن مصرف خواهید کرد.

ماشین لباسشویی

هرچند مدل‌های درب از بالا به دلیل سهولت ورود و خرج البسه ممکن است برای افراد مسن گزینه‌ی بهتری به نظر بیایند، باید توجه داشته باشید برخی از این مدل‌ها دارای محفظه‌های عمیقی هستند که کار خارج کردن لباس را به مراتب سخت‌تر از مدل‌های درب از جلو می‌کنند.

از سوی دیگر مدل‌های HE ممکن است آب کمتری مصرف کنند، اما اولا به پودرهای رخت‌شویی مخصوص نیاز دارند و ثانیا اگر دستگاه تشخیص دهد که لباس به اندازه‌ی کافی تمیز نشده است، آب‌کشی مجدد صورت خواهد گرفت که در این صورت کاهشی در مصرف آب اتفاق نخواهد افتاد.

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو

ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو در ده سال اخیر به شدت رواج پیدا کرده‌اند. این نوع دستگاه‌ها در مقایسه با مدل‌های درب از بالا میزان بیشتری از البسه را با مصرف انرژی کمتری شستشو می‌کنند. کلیدهای کنترل این مدل‌ها در جلوی دستگاه تعبیه می‌شود و فضای روی دستگاه قابل استفاده یا پوشانده شدن است.

داخل دستگاه‌های درب از جلو محفظه‌ای افقی قرار دارد که با چرخش آهسته لباس‌ها را با لطافت تمیز می‌کند. در این مدل‌ها برخلاف مدل‌های درب از بالا نیازی نیست که محفظه مملو از آب باشد؛ بلکه آب‌گیری در چند مرحله و متناسب با نیاز صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل عدم وجود هم‌زن، امکان قرار دادن لباس‌های بیشتری در دستگاه‌های درب از جلو وجود دارد. عملکرد خشک‌کن در دستگاه‌های درب از جلو بستگی به تعداد دور در دقیقه‌ی آن‌ها دارد. دستگاه‌هایی که تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه چرخش می‌کنند لباس را در مدت کوتاهی خشک می‌کنند. این دستگاه‌ها که معمولا گران‌تر نیز هستند انواع و اقسام تنظیمات را شامل می‌شوند. در ادامه به برخی ویژگی‌های کلی و جزئی این نوع ماشین‌های لباسشویی می‌پردازیم. در جدول زیر مقایسه‌ی اجمالی این دو نوع ماشین لباسشویی را شاهد هستید.

لباسشویی درب از بالالباسشویی درب از جلو
نیازی به خم شدن برای بارگذاری و تخلیه‌ی البسه نداریدبرای بارگذاری و تخلیه‌ی البسه نیاز به خم شدن دارید
کیفیت شستشوی متوسطی داردکیفیت شستشوی بالایی ارائه می‌دهد
پر سر و صدا استکم سر و صداتر است
آب بیشتری مصرف می‌کندآب کمتری مصرف می‌کند
مقرون‌به‌صرفه‌تر استگران‌قیمت‌تر است

ویژگی‌های کلی مهم در انتخاب ماشین لباسشویی

هرچه دستگاهی که تهیه می‌کنید گزینه‌های بیشتری داشته باشد طبیعتا قیمت آن بالاتر خواهد بود. بنابراین بهتر است انتخاب خود را بر اساس نیاز خود انجام دهید. علاوه بر مواردی که تا اینجا به آن‌ها اشاره شد، برخی ویژگی‌های کلی در انتخاب ماشین لباسشویی مخصوصا از نوع درب از جلو اهمیت بیشتری دارند که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست. با اینکه ممکن است فروشنده نکاتی را در خصوص عملکرد دستگاه به شما بگوید، اما داشتن اطلاع کافی در مورد هر بخش از دستگاه شما را در انتخاب دقیق‌تر و متناسب با نیاز کمک خواهد کرد.



تسمه‌ای یا بدون تسمه

دسته بندی دیگری که می‌توان در مورد ماشین‌های لباسشویی در نظر گرفت داشتن تسمه و نداشتن آن است. برخی ماشین‌های لباسشویی که قیمت بالاتری دارند فاقد تسمه هستند. در این نوع مدل‌ها به جای اینکه موتور در پایین محفظه قرار بگیرد و با تسمه محفظه را به گردش در بیاورد، در پشت آن قرار می‌گیرد مستقیما و بدون واسطه این کار را انجام می‌دهد.

تسمه‌ای و بدون تسمه Direct Drive

از مزایای ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه یا Direct Drive لرزش و تولید سروصدای کمتر دستگاه است. در ماشینهای لباسشویی تسمه‌ای یا Belt Drive تسمه پس از مدتی افزایش سایز می‌دهد و در نتیجه سروصدا و لرزش‌های دستگاه بسیار زیاد می شود. همچنین از آنجایی که حذف تسمه و فولی باعث کاهش اصطکاک می‌شود، مدل‌های بدون تسمه از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌تر عمل می‌کنند. بیشینه‌ی سرعت چرخش خشک‌کن در برخی از این دستگاه‌‍‌ها به بیش از ۳۰۰۰ دور در دقیقه نیز می‌رسد که نشان از قدرت بالای موتور و مصرف بهینه‌ی این مدل‌ها دارد. همچنین اگر محفظه‌ی دستگاه بدون تسمه‌ی خود را بیش از حد پر کنید، دستگاه تشخیص داده و شستشو را آغاز نخواهد کرد؛ اما دستگاه تسمه‌ای معمولا قادر به انجام چنین تشخیصی نیست و چرخش را تحت هر شرایطی آغاز می‌کند که این موضوع می‌تواند به ضرر دستگاه تمام شود. از طرف دیگر ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه نیز معایب خاص خود را دارند. مثلا اینکه موتور آن‌ها به ضربه و تغییرات ولتاژ حساسیت بالایی دارد. اگر تعادل دستگاه بر هم بخورد عملکرد موتور تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و بالانس کردن مجدد آن بسیار دشوار خواهد بود. نزدیکی بیش از حد موتور به محفظه نیز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و تعمیر دایرکت درایوها معمولا سخت و ‌پرهزینه‌تر از بلت درایوها است.

نمایشگر دیجیتال

ماشین لباسشویی

مدل‌های جدید ماشین لباسشویی به نمایشگر دیجیتال و تنظیمات متعدد مجهز هستند؛ البته امکان اشتباه به دلیل تعدد تنظیمات وجود ندارد؛ چرا که دستگاه به طور هوشمند انتخاب‌های ممکن را محدود می‌کند. یعنی مثلا اگر شستشوی لطیف را انتخاب کنید، برای خشک کردن آن نمی‌توانید گزینه‌ی گرمای شدید را انتخاب کنید.

ستاره‌ی انرژی یا Energy Star

Energy Star

نکته‌ی مثبت در مورد دستگاه‌هایی که دارای نشان ستاره‌ی انرژی هستند این است که مصرف آن‌ها بهینه است. به طور مثال، بسیاری از این مدل‌ها دارای حسگر رطوبت لباس هستند. این حسگر کمک می‌کند تا مصرف انرژی دستگاه شما پایین بیاید. در دستگاه‌هایی که حسگر رطوبت دارند پایان یافتن فعالیت خشک‌کن به خشک شدن لباس بستگی خواهد داشت نه پایان یافتن زمان تعیین شده برای خشک کردن.

سرعت گردش خشک‌کن (Spin speed)

هر چه سرعت گردش یا دور در دقیقه‌ی دستگاه شما بالاتر باشد قدرت خشک کردن آن بالاتر است. البته این بدین معنا نیست که دستگاهی که مثلا سرعت چرخش آن ۱۲۰۰ دور در دقیقه است تنها با همین سرعت کار می‌کند؛ بلکه این سرعت بر اساس نوع لباس و میزان خیسی آن‌ها تنظیم می‌شود. مثلا برای لباس‌های نازک ۳۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه و برای لباس‌های ضخیم مانند شلوار جین ۱۰۰۰ دور در دقیقه سرعت چرخش مناسبی است.

کنترل حرارت آب (Temperature settings)

ماشین لباسشویی

برخی ماشین‌های لباسشویی به سیستم حرارتی مجهز هستند و می‌توانند دمای آب را کنترل کنند. مثلا در فصل زمستان که آب ورودی بسیار سرد است این سیستم می‌تواند به متعادل‌سازی آن کمک کند. همچنین، استفاده از آب گرم در شستشوی البسه‌ی سفید و ملحفه می‌توانند نقش به‌سزایی در تمیزتر شدن آن‌ها داشته باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که بسیاری از لباس‌های رنگی در اثر شستشو با آب خیلی گرم به اصطلاح رنگ می‌دهند. برای اطلاع از حداکثر دمایی که می‌توانید برای شستشوی یک لباس استفاده کنید به اطلاعاتی که احتمالا با نماد خاصی داخل آن لباس دوخته شده است نگاه کنید.

بخار (Steam)

با داشتن این ویژگی، دستگاه، البسه‌ی شما را در معرض بخار قرار می‌دهد. این کار باعث از بین رفتن لکه‌ها و بوهای احتمالی از لباس خواهد شد. البته این ویژگی تنها در دستگاه‌های پیشرفته و گران‌قیمت وجود دارد و باید با بررسی نیاز و وسع خود ببینید آیا برای شما ارزش خرید دارد یا خیر.

اتصال وای‌فای

ماشین لباسشویی مجهز به وای‌فای

اگر از جمله افرادی هستید که پا به پای فناوری پیش می‌روید، ممکن است امکان اتصال به وای‌فای برای شما اهمیت داشته باشد. با استفاده از این امکان می‌توانید به کمک سایر محصولات مجهز به اینترنت اشیاء مثل Nest لباسشویی خود را کنترل کنید. مثلا می‌توانید در زمان‌هایی که هزینه‌ی مصرف برق کم‌تر است دستگاه را روشن کنید.

محفظه‌ی استیل ضدزنگ

ماشین لباسشویی

جنس استیل به‌کار رفته در ماشین لباسشویی مهم است؛ چرا که استیل خوب بو نمی‌گیرد و دچار رنگ‌پریدگی نیز نخواهد شد. همچنین در برخورد با البسه دچار چسبندگی نمی‌شود.

گواهی NSF و برچسب انرژی

گواهی NSF

داشتن گواهی NSF نشانگر این است که دستگاه  ۹۹ درصد از باکتری‌ها را در حین شستشو از بین می‌برد. از سوی دیگر، برچسب انرژی که توسط سازمان‌های دولتی داخل کشور به لوازم مصرف‌کننده‌ی انرژی تعلق می‌یابد نشانگر میزان بازدهی این لوازم است. دسته‌بندی این برچسب از A تا G به ترتیب برای بازدهی بالا تا پایین در نظر گرفته شده است. بنابراین، دقت کنید دستگاه مورد نظر شما در صورت امکان دارای برچسب انرژی A یا بالاتر از آن یعنی +A و ++A یا +++A باشد.

برچسب انرژی

تعدادی از قابلیت‌های جزئی ماشین‌های لباسشویی

شست‌شوی دستی (Hand wash)

این حالت همان‌طور که از نام آن مشخص است، شست‌شو با دست را شبیه‌سازی می‌کند. حالت شستشوی دستی برای پارچه‌های لطیف، لباس شنا و لباس‌های زیر کاربرد دارد و بعد از استفاده از این حالت بهتر است لباس‌ها به روش سنتی و با آویختن زیر آفتاب خشک شوند.

شستشوی سریع (Quick wash)

این حالت در موافعی که عجله دارید بسیار کارآمد است. با فعال کردن این گزینه روند شستشو و حشک کردن لباس بسیار سریع‌تر ازحالت‌ معمول اتفاق می‌افتد. البته، این افزایش سرعت رابطه‌ی مستقیمی با مقدار لباسی دارد که داخل دستگاه قرار می‌دهید.

چرخش مضاعف (Extended spin)

این حالت برای حوله‌ها و لباس‌های پشمی مناسب است؛ زیرا با چرخش بیشتر باعث خروج آب از البسه‌ی این‌چنینی که آب زیادی به خود جذب می‌کنند می‌شود.

آب‌کشی اضافه (Extra Rinse)

این گزینه باعث می‌شود در مواقعی که شوینده‌ی زیادی اضافه کرده‌اید، آب‌کشی مجدد، مقدار شوینده‌ی باقی مانده در الیاف لباس‌ها را خارج کند.

حالت لکه‌بر (Stain removal)

این مورد را چیزی شبیه خیساندن قبل از شستشو تصور کنید. هرچند همچنان نیاز به استفاده از لکه‌بر وجود دارد، اما استفاده از این گزینه احتمال از بین بردن لکه توسط لکه‌بر را بالا می‌برد.

تنظیمات سفارشی یا دلخواه (Favorite or custom settings)

اگر دوست ندارید هربار که لباسی داخل دستگاه قرار می‌دهید منوی تنظیمات را بررسی کنید، می‌توانید چند حالت دلخواه برای خود در نظر بگیرید و هربار به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

تشخیص خودکار سطح آب (Automatic water levels)

یکی از ویژگی‌های عالی برای صرفه‌جویی در مصرف آب امکان تشخیص خودکار آب موجود در محفظه است. برخی مدل‌ها دارای حسگرهایی هستند که بر اساس میزان پر بودن مخزن، سطح آب را تنظیم می‌کنند. اگر از این مدل‌ها تهیه کردید، بهتر است هر از چندگاهی روی این حسگرها را با حوله پاک کنید تا عملکرد بهتری داشته باشند.

اصول بهداشتی (Sanitation)

این مورد مناسب کسانی است که از آلرژی رنج می‌برند. این گزینه در ماشین‌های لباسشویی باعث حذف موارد آلرژی‌زا و باکتری‌های موجود هنگام شستشو می‌شود.

حسگر رطوبت (Moisture sensor)

علاوه بر حسگرهایی که سطح آب در محفظه تنظیم می‌کنند، حسگرهای دیگری هستند که میزانی خیسی لباس را تشخیص می‌دهند و زمان فعالیت خشک‌کن را بر آن اساس تنظیم می‌کنند. به طور مثال اگر شما ۳۰ دقیقه را برای خشک کردن لباس در نظر گرفته باشید و حسگر در دقیقه‌ی بیستم تشخیص دهد که لباس خشک شده است، خشک‌کن را متوقف خواهد کرد.

بازکننده‌ی چروک (Wrinkle release or refresh)

این حالت اگرچه جایگزین اتوکشی نخواهد بود، اما تا حد زیادی چروک‌های لباس را که در حین شستشو به وجود آمده‌اند را قبل از تحویل آن از بین می‌برد.

چرخش مضاعف (Extended tumble)

این امکان مشابه باز کردن چروک است با این تفاوت که با فعال کردن آن اگر لباس شما قبل از شستشو نیز چروکیده باشد با چند چرخش اضافه چروک‌های آن باز خواهند شد.

شستشوی با تأخیر (Delay wash)

ماشین لباسشویی

این ویژگی زمانی به کار می‌آید که شما قرار است مدتی خارج از منزل باشید و دوست دارید زمانی که به منزل برمی‌گردید لباس‌ها شسته و آماده‌ی پهن کردن باشند. با استفاده از امکان شستشوی با تأخیر معمولا می‌توانید بین ۶ تا ۳۶ ساعت شروع شستشو را به تعویق بیندازید تا مثلا وقتی از محل کار برگشتید لباس‌ها را شسته و خشک‌شده تحویل بگیرید تا روی بند رخت پهن کنید. نیازی به گفتن نیست که اگر لباس‌ها مدت زیادی به صورت مرطوب داخل دستگاه بمانند بو می‌گیرند. 

این امکان برای جلوگیری از همین اتفاق است.


پیشنهاد ویژه : چطور یک ماشین لباسشویی را تعمیر کنیم


شستشوی اسلامی

برخی از برند‌های ماشین لباسشویی، برنامه‌ی خاصی برای شستشو و آبکشی اسلامی را در محصولات خود تعبیه کرده‌اند که مطابق با احکام اسلامی است. این قابلیت برای آن دسته از کاربرانی که شستشوی اسلامی از جمله نگرانی‌های آن‌ها است، بسیار کاربردی خواهد بود.

منطق فازی (Fuzzy logic)

اگر دستگاه شما به چنین امکانی مجهز باشد قبل از روشن کردن دستگاه تقریبا نیاز به بررسی هیچ موردی نخواهید داشت. این قابلیت بهترین شرایط شستشو را با احتساب جنس البسه، وزن آن‌ها، زمان مورد نیاز برای شستشو و مقدار آب و شوینده‌ای که مورد نیاز است به صورت خودکار انتخاب می‌کند. بنابراین، شما به عنوان کاربر هیچ‌گونه نگرانی در خصوص تنظیمات نخواهید داشت.

اهمیت گارانتی

تقریبا تمام لوازم خانگی یا گارانتی ندارند یا حداقل یک سال گارانتی را شامل می‌شوند. بعضی شرکت‌ها لوازم خانگی خود را تا ۳ یا حتی ۵ سال گارانتی می‌کنند. ناگفته پیدا است که ماشین لباسشویی نیز مانند تمام لوازم برقی دیگر ممکن است ناگهان از کار بیفتد؛ بنابراین، عاقلانه‌تر این است که دستگاهی تهیه کنیم که دارای گارانتی معتبر باشد. تبعا، مدت زمان این گارانتی نیز هرچه بیشتر باشد آسایش و اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت. نکته‌ی حائز اهمیت در این رابطه، گارانتی جداگانه‌ی موتور است. برخی از برند‌های ماشین لباسشویی شرایط گارانتی جداگانه‌ای تنها برای موتور محصول خود تعیین می‌کنند که عموما زمان بسیار بیشتری نسبت به مدت زمان گارانتی خود دستگاه است؛ به عنوان مثال گارانتی ۱۰ ساله‌ی موتور در برابر گارانتی ۲ ساله‌ی سایر بخش‌های ماشین لباسشویی.

به عنوان آخرین توصیه، وقتی انتخاب خود را انجام دادید، سعی کنید قبل از خرید، مدل دستگاه مورد نظر را در اینترنت جستجو کرده و نظرات و تجربیات افرادی که از آن استفاده کرده‌اند را مطالعه کنید. گاهی اوقات تجربه‌ی عملی با آن‌چه در مشخصات و تبلیغات می‌آید متفاوت است؛ پس سعی کنید با آگاهی کامل از بودجه، نیاز و عملکرد واقعی دستگاه مورد نظر خود برای خرید راهی بازار شوید.


منبع : زومیت

۱۲ نکته مهم در خرید لباسشویی

خرید لباسشویی با در نظر داشتن هزینه بالای آن و تنوع برند و امکانات ، نیاز به اطلاعات کافی دارد تا بتوان با خیال آسوده سالها از خرید خود لذت برد . بصور کلی لباسشویی ها به سه دسته تقسیم میشوند :

ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولی (پرتابل)
–  ماشین لباسشویی درب از بالا به همراه خشک کن (دوقلو)
–  ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک


خرید لباسشویی,لباسشویی,ماشین لباسشویی

این نکات مهم در خرید لباسشویی  را لازم است بدانید :


۱-  اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب و خرید لباسشویی توجه به استاندارد بودن و رتبه برچسب انرژی آن است. بدون توجه به این فاکتور‌ها هرگز اقدام به انتخاب نکنید. این دستگاه در هفته حدود یکی دو بار استفاده می‌شود. بهتر است قبل از خرید لباسشویی به پارامتر‌های اصلی توجه کنید.


۲- با توجه به تعداد اعضای خانواده و میزان لباسهای قابل شستشو در هر بار ظرفیت لباسشویی را انتخاب کنید و حتما در موقع خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.


۳- لباسشویی‌های تمام اتوماتیک معمولا با حداکثر ظرفیت ۵، ۶، ۷ و ۸ کیلوگرم ساخته می‌شوند.


۴-  مسلما میزان پولی که برای خرید لباسشویی در نظر می‌گیرید یکی از عوامل مهم تعیین کننده در انتخاب آن است. اما باید توجه داشته باشید که با کمی بیشتر کردن این مبلغ، می‌توانید گزینه بهتری بدست آورید.


۵-  وجود برنامه‌های متنوع در ماشین لباسشویی به شما اجازه می‌دهد که برنامه شست و شو را متناسب با نوع و جنس لباس‌ها انتخاب کنید و نتیجه بهتری نصیبتان شود. بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که به دلخواه خود برنامه‌ای را برای شستشو تنظیم کنید. در صورتی که توانایی و حوصله چنین کاری را دارید، بدانید که خرید لباسشویی با این ویژگی ها خالی از لطف نیست.


همچنین مشاهده کنید : 6 مشکل و خرابی رایج ماشین های لباس شویی اتومات


۶- ورودی آب گرم و سرد و یا ورودی تک: در صورتی که محل قرار گیری ماشین لباسشویی به شیر آب گرم نزدیک باشد پیشنهاد می کنیم که دستگاههای دارای دو ورودی آب یا در اصطلاح دو شیر را خریداری نمایید. با این کار در صورتی که شستشوی لباسها در دمای بالاتر انجام شود مقداری از آب گرم از طریق شیر آب گرم تامین می شود و انرژی کمتری مصرف شده چرا که در غیر این صورت المنت دستگاه می بایستی دمای مطلوب آب را تامین کند.


۷-  سرعت خشک کن که با واحد دور در دقیقه مشخص می‌شود از دیگر مشخصه‌ها یک ماشین لباسشویی است. اگر برای خشک کردن لباس‌ها محدودیت دارید یا ترجیح می‌دهید که آن‌ها را به صورت نیمه خشک یا خشک از لباسشویی خارج کنید، بهتر است ماشین لباسشویی با دور خشک کن بیشتر انتخاب کنید.


۸-  ماشین لباسشویی‌های ایرانی معمولا دور خشک کن ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و یا ۸۰۰ دارند. این مشخصه در ماشین لباسشویی‌های خارجی ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، یا ۱۶۰۰ است. البته این اعداد حداکثر سرعت را نشان می‌دهند دستگاهی که دور خشک کن ۱۲۰۰ دارد، هنگام خشک کردن لباس‌ها می‌تواند با سرعت‌های ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ کارکند.


۹ – در اولین روز استفاده خود با احتمال خرابی روبه رو هستند! اما نکته قابل توجه در این زمینه مدت زمان ضمانت و نوع خدمات پس از فروش است پس شما میتوانید در هنگام خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.


۱۰-  بیشتر ماشین‌های لباسشویی عرض ۶۰ و ارتفاع ۸۵ سانتی متر دارند. پیش از خرید لباسشویی، فضای مناسب نصب آن را معین کنید.


۱۱-  در موقع خرید لباسشویی توجه کنید که ماشین لباسشویی چه امکاناتی را برای شست و شو به شما می‌دهد. شستشو با آب سرد، شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی موثر باشند.


۱۲-  ماشین‌هایی که دربشان در قسمت جلوی آن‌ها قرار دارد بسیار کمتر از ماشین‌هایی که درب آن‌ها در قسمت بالا است آب مصرف می‌کنند. بعضی از انواع ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو فقط به اندازه ۳۳ درصد دیگر ماشین لباسشویی‌ها مصرف آب دارند. پس در هنگام خرید لباسشویی به میزان مصرف آب دستگاه هم توجه کنید. شست وشو در ماشین‌های درب از جلو نیز بهتر انجام می‌شود.


منبع : مجله روزنو